„a függöny mögött"

Halál után bosszú, bosszú után halál

Patroklosz halála a Pinceszínházban

Halál után bosszú, bosszú után halál

Ajánló a Patroklosz halála című beavatószínházi előadáshoz

A Találkozások Homérosszal című, hét alkalomra tervezett beavatószínházi sorozat hatodik része Patroklosz halála, ahol a görög hős Akhilleusz páncélját magára öltve utolsó csatájára indul.

A falakról és a színpadról egy fekete fólia folyik le – legnagyobb rémületemre – egészen a nézőtér első sora alá. Ott egy pillanatra átkozom magam, amiért az első sorba vettem jegyet, mert félek, a lefolyó lepel annak a jele, hogy bevonják a közönséget is. Szerencsére aggodalmam hiábavalónak bizonyult, és egy nagyon szórakoztató és tanulságos este elé néztem – mindenféle részvételi kötelezettség nélkül.

A Találkozások Homérosszal című, hét alkalomra tervezett beavatószínházi sorozatnak a Pinceszínház ad otthont. A sorozat az Iliász és az Odüsszeia történetét dolgozza fel egészen újszerű módon.

Minimális díszlet –ez nagyjából kimerül a fóliában – három színész és Karsai György, aki különösen érdekes színfoltja volt a rendhagyó előadásnak.

A darab egyes jeleneteit Karsai György rendkívül szórakoztató elbeszélései szakítják félbe. A humorral átszőtt, a mitológiáról finoman tanító mondatok vezetik a színészek által megelevenített epizódokat. A szereplők nem esnek ki az elbeszélések alatt a játékból, egy-egy biccentéssel, nézéssel végig részesei maradnak az előadásnak.

A sorozat hatodik része Patroklosz halálát dolgozza fel. A két görög hős kapcsolata sokakat megihletett. Voltak, akik szerelemmel, míg mások csak barátsággal magyarázták közelségüket. Talán a lelki társak kifejezést használhatnánk, de az sem írja le kellő mélységgel kapcsolatukat. Ők testben és lélekben összetartoztak, életük annyira természetes módon összefonódott, Patroklosz oly mértékben Akhilleusz részévé vált, hogy halálával életének értelmét veszítette el.

Az előadás Thetisszel kezdődik, akit Szalontay Tünde kelt életre. A tengeri istennő szerepéhez méltón egy gyönyörű kék ruhában jelenik meg, miközben mellette lepel alatt alszik félig halandó fia, Akhilleusz (Bárnai Péter), aki csak alszik és alszik, hiába ölik százával odakint a harcban a görögöket, Agamemnónért nem száll harcba.

Barátja, Patroklosz (Szacsvai István) rázza fel hosszúra nyúlt, unalommal teli napjaiból. Hirtelen ugrik rá a semmiből, felriasztva minket is a nézőtéren. Akhilleusz nem veszi komolyan Patroklosz aggodalmát az elesett görögök miatt, hiába sorolja a sebesült hősök neveit. Patroklosz arra kéri, adja neki páncélját és hadd vezesse a mürmidonokat csatába Akhilleuszként. Barátja belemegy, maga ölti rá a páncélt – „vérbe” áztatott gipsszel vonja be – és lelkére köti, hogy időben forduljon vissza.

Patroklosz tündöklése, mint a mürmidonok vezére számomra a legemlékezetesebb jelenet volt: a dicsőséges zene kíséretében úgy indul a csatába, mint egy valódi sztár, akinek eljött a nagy pillanata. Vonulását Karsai György biztató pillantása kíséri, aki, mint a jelenetbe becsatlakozva, kezet is fog a hőssel, bátorítva őt a harc előtt. Maga a csatajelenet olyan, mint egy őrült éjszaka az Instantban. Patroklosz magabiztosan, önbizalomtól duzzadva tör előre, sorra tűzi kardjára a trójaiakat, mindezt egy olyan intenzív táncba foglalva, amely a jelenet komolysága ellenére is néha-néha mosolyt csalt az arcomra. A zene egyre csak dübörög, egyre dinamikusabb a tánc, gipszdarabok hullanak az égből, Patrokloszról és a falból, majd Akhilleusz is beleszalad a jelenetbe. A fények villognak, a fülünk már cseng, hol itt, hol ott bukkan fel a harcos és barátja, és amikor a fokozódó feszültség az elviselhetetlenség határát súrolja –egyszer csak vége.

Patroklosz az utolsó darabját is lehullajtja páncéljának. Már csak ő fekszik a színpadon, kiszolgáltatottan, egyedül, védtelenül. Nincs tovább.

Az utolsó jelenetben Akhilleusz fájdalma és haragja tárul elénk, amely jelentősége ellenére, számomra már nem tudta felülmúlni az előtte történt katartikus jelenetet. Berengte a teret a düh és a teljes tétvesztés, a társa halott, így már csak egy feladata maradt a hérosznak: bosszút állni, amely után nem marad más, csak a benne tátongó üresség.

Azt éreztem, hogy Akhilleusz ürességével bocsátanak ma este utamra. Bizonyára nem véletlen, hogy hét részes az előadás, és az utolsó rész talán majd betölti ezt az űrt.

Patroklosz halála – Találkozások Homérosszal című beavatószínházi, hétrészes előadássorozat hatodik része. Rendező: Csík Barnabás. Játsszák: Szalontay Tünde, Bárnai Péter, Szacsvai István. A sorozat szakmai konzulense: Karsai György. A FreeSZFE Egyesület és a Pinceszínház közös produkciója, 2022. május 13.


Huszár Eszter

email:
info@qlissza.hu
0%